Thursday, 18 October 2012

Aku Sebatang Pen




Bismillahirrahmanirrahim. In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.


Assalamualaikum dear brothers and sisters in Islam. Peace be upon you fellow friends.

    Kadang-kadang kalau kita tengok pen, tak kisah lah kita punya ke or kawan kita punya ke, dalam kebanyakan masa kita akan lihat pen tersebut sedang ber'aksi'. Aksi camana? Digenggam kemudian dikeluarkan cecair dari perutnya dengan bertujuan untuk menulis atau melukis.Selain dari tu, apa lagi aksi yang kita biasa lihat pada pen tersebut? Diputar-putar pen tersebut dengan pelbagai skill. Ada yang berputar-putar di celah jari-jari tuan mereka, ada yang yang berputar 360 darjah pada satu jari sahaja dan macam-macam skill lagi. Apa lagi aksi yang kita biasanya selalu lihat selain aksi-aksi yang aku mention kat atas ni? Pen tersebut dibaling jauh-jauh oleh tuan mereka. Dibaling, dibuang, dilontarkan dan berbagai-bagai aksi yang membabitkan force dengan distance. Kemudian, biasalah kan kadang-kadang kita pun curious gak kenapa si tuan ni selalu baling-baling pen dia. Kesian tengok pen tu walaupun tak bernyawa tapi selalu dibaling-baling. Pastu kita tanya tuan dia kenapa buang pen tu? Apa jawapan yang paling famous atau yang selalu kita dengar bila ditanya soalan-soalan seperti ini? "Ni pen aku, suka hati aku lah nak buat apa dengan pen ni!"


p/s x daq keja..


Monday, 15 October 2012

Tak Rasa Bersalah Ke? Atau Tak Sedar Diri?


"Janganlah jadi orang munafik yang mana tiga ciri yang ada pada orang munafik adalah apabila bercakap, dia akan bercakap bohong, apabila berjanji, janji itu akan dimungkiri dan apabila diberi amanah, dia akan khianati. Kalau berjanji, janji mesti ditepati! Jika tidak, Allah akan melaknat orang yang memungkiri janji," kata seorang lelaki berantai di leher ditemani isterinya yang menonjolkan rambut di khalayak ramai ketika melancarkan satu program.


Sementara itu di sebuah shopping complex,

"Astaghfirullahalazim.. Apalah nak jadi dengan budak-budak zaman sekarang. Pakai seksi-seksi padahal sekolah tak habis lagi. Yang perempuan pun hisap rokok selamber je. Mak bapak diorang ni tak reti jaga anak ke?", kata seorang bapok berbaju kurung bertudung litup sedang memilih pakaian dalam di KFC.


Sementara itu di TV30,

"Dalam video tu bukan saya. Takkanlah saya nak buat benda tak senonoh macam tu. Saya tahula nak beza mana satu dosa dan pahala," komen seorang artis wanita berambut pink dan berskirt pendek ketika ditemuramah wartawan Melodah.


Sementara itu di Twittiaq,

"Solatlah di awal waktu. Janganlah kita sengaja melewatkan solat. Lebih afdal jika kita solat berjemaah di masjid", tweet seorang pemuda separuh bogel hanya bertuala ketika azan maghrib sedang berkumandang.


Sementara itu di Fesbaq,

"Klik LIKE jika anda sayangkan Allah. Klik SHARE jika sayangkan Rasulullah SAW. Jangan klik apa-apa jika sayangkan syaitan!", taip seorang gadis ber'defaultpicture'kan gambar beliau yang tidak menutup aurat.


Sementara itu di blog szlihin.com,

"Nak jadi insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang, kenala kerja kuat. Jadilah baik, jangan banyak buat maksiat bla bla bla pot pet pot pet..", kata seorang SZ yang realitinya hanyalah seorang mamat poyo bajet bagus yang hipokrit.



Ya benar. Janganlah melihat kepada sesiapa yang berkata, lihatlah kepada apa yang dikatakan. Sebab jika kita tengok orang yang bagi nasihat tersebut, kita mungkin takkan dapat ambil intipati nasihatnya. Malahan mungkin bertambah menyampah. Maka terkeluarlah perkataan, "Macamlah kau bagus sangat nak nasihat aku!".

Tapi, kalau boleh janganlah kita sakan menghukum orang itu berdosa dan munafik sedangkan dosa yang kita buat lebih besar dan jelas kelihatan terpampang. Tak rasa macam serba salah ke? Ataupun kita ni jenis manusia tak sedar diri?

(sekadar renungan kita bersama)
Credit to SZ.blogspot.com

Sunday, 14 October 2012

Bagi yang nak menghadapi peperiksaan (terutamanya bdak2 Uitm yg tengah final exam (termasuk aku sendiri hehe..) ni ada sikit tips untuk hampa semua. Moga dapat memberi manfaat kpd kita smua...  Gud luck to you all yg nak final exam tue..  :)

Tips Menghadapi Peperiksaan

Malam Sebelum Peperiksaan
~Lakukan perkara-perkara dibawah ini:
1. Lakukan Amalan Kerohanian :
  • Solat hajat
  • Berdoa
  • Mohon Restu Ibu Bapa
2. Sediakan semua keperluan peperiksaan
  • Pakaian yang hendak diguna telah disterika
  • Alat tulis pastikan mencukupi
  • Air Mineral untuk diminum ketika exam atau selepas exam
  • Jam bagi memastikan masa kita mencukupi, xlebih, xkurang
  • Gula-gula untuk elakkan kita panik
  • lain-lain keperluan yang dirasakan perlu
3. Tidur Awal
  • Elakkan menonton TV hingga lewat malam
  • Pasang jam Penggera untuk pastikan kita bangun awal ke sekolah.
Tips Menghadapi Peperiksaan
Jangan panik
Sebaik melangkah masuk ke dewan peperiksaan, jangan panik kerana ia mampu membuatkan kita lupa 50 peratus apa yang sudah dipelajari selama ini. Tanamkan keyakinan dalam diri anda boleh menjawabnya.

Kajian terhadap topik dan pemetaan maklumat
Semak sama ada anda memahami sepenuhnya, separuh atau tidak memahami langsung bab berkenaan. Jika ada bab yang belum difahami sepenuhnya, segera buat peta minda dengan mencatat maklumat penting yang berkaitan.

Semak soalan tahun lalu (setiap subjek)
Biarpun soalan akan berubah setiap tahun, anda tetap perlu menyemaknya untuk membandingkan kekerapan topik berkenaan keluar dalam setiap peperiksaan.

Banyakkan pembelajaran secara output learning
Di saat-saat akhir, anda seharusnya banyak mengulang kaji pelajaran secara output learning iaitu mengeluarkan kembali kefahaman anda kepada bentuk lakaran ataupun menerangkan kepada rakan. Ia dapat membantu menguatkan ingatan terhadap sesuatu mata pelajaran.

Memperbanyakkan latih tubi dan ujian simulasi
Satu cara untuk menguji sejauh mana pemahaman anda terhadap sesuatu subjek adalah melalui latihan berterusan (latih tubi) dan soalan tahun sebelumnya. Ia mampu menolong anda mengatasi bahagian subjek yang lemah.

Nota ringkas
Nota ringkas amat penting dan berguna kerana ia senang dibawa ke mana saja. Anda boleh membaca catatan nota ringkas berkenaan di waktu terluang.

Pastikan mendapat tidur dan rehat secukupnya
Biar sesibuk mana sekalipun, anda perlu mendapat tidur dan rehat cukup. Jangan lupa bersenam sekurang-kurangnya 10 minit bagi memastikan badan kekal cergas. Pengaliran oksigen yang baik boleh menghasilkan otak yang cerdas.

Pemakanan berkhasiat dan seimbang
Elak mengambil terlalu banyak makanan yang mengandungi kafein kerana anda mungkin akan sukar tidur dan hilang tumpuan.

Kawal emosi
Elak terbabit dalam sebarang konflik yang boleh menggugat ketenangan emosi di saat anda akan menduduki peperiksaan. Jangan menimbulkan sebarang pertelingkahan atau terasa hati dengan rakan-rakan atau keluarga kerana ia boleh menggugat ketenangan ketika menjawab soalan kelak.

Banyakkan berdoa dan bersolat
Sebagai makhluk yang lemah, kita memang tidak dapat lari daripada berdoa kepada Allah s.w.t. Bagi yang beragama Islam, anda perlu memper banyakkan solat hajat, tahajud dan berdoa memohon bantuan-Nya. Sebelum melangkah ke dewan peperiksaan, pohon keampunan dan keredaan daripada ibu bapa dan guru.


kredit to:  http://mietazkirah.blogspot.com

Monday, 1 October 2012

kepada sapa-sapa yang nak pergi temuduga ini ada sedikit panduan utk hampa semua

PANDUAN MENGHADIRI TEMUDUGA

Sesi temu duga adalah antara proses yang akan dilalui kebanyakan orang ketika memohon kerja. Ia adalah antara proses penting dalam hidup setiap orang kerana akan menjadi penentu masa depan dan kerjaya.

Anda telah berjaya melepasi halangan pertama apabila resume hebat anda membuatkan sebuah syarikat tertarik untuk mengambil anda bekerja. Bagaimanapun langkah seterusnya yang perlu anda hadapi ialah sesi temu duga.

Tidak kira sama ada ia merupakan pekerjaan pertama atau anda telah menghadapi sesi temu duga untuk kali ke-10, adalah penting bagi setiap pemohon bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menghadapi sesi temu duga.

Temu duga dalam pekerjaan adalah penting bagi sesebuah syarikat. Berpandukan resume yang berkesan, majikan akan mengenali pemohon dengan lebih dekat melalui sesi temu duga yang dijalankan.

Ada sesetengah syarikat yang melakukan sesi temu duga lebih daripada sekali. Temu duga yang dijalankan bukan sahaja melalui interaksi tetapi juga ujian atau pembentangan.

Di sini disenaraikan beberapa tip kepada remaja bagaimana menghadapi temu duga yang berkesan.

1. Pakaian seperti anda ingin bekerja

Ada sesetengah syarikat yang tidak mengkehendaki pemohon untuk berpakaian terlalu formal ketika sesi temu duga dijalankan. Memadai sahaja dengan berpakaian kemas dan tidak menjolok mata. Jangan sesekali memakai seluar jean, memakai baju T yang terlalu buruk dan tidak bersikat rapi.

Kebanyakan penemu duga lebih senang melihat pemohon memakai pakaian kemas seperti kemeja dan berseluar slack. Bagi wanita pula, anda disarankan tidak mengenakan pakaian yang terlalu nipis atau seksi, memakai terlalu banyak aksesori dan bersolek terlalu tebal.



2. Buat kajian

Pastikan sebelum menghadiri temu duga anda meluangkan sedikit masa membuat kajian mengenai syarikat tersebut. Selain itu, pastikan anda tahu tugas-tugas yang diperlukan bagi jawatan yang dipohon. Ia memberi bonus kepada anda kerana mempunyai sikap ingin tahu yang begitu mendalam terhadap syarikat dan pekerjaan yang ingin dipohon.


3. Jangan lambat

Jangan lambat menghadiri sesi temu duga. Ia adalah antara perkara paling dilarang berlaku semasa sesi temu duga. Kejadian itu akan memberi kesan terhadap pandangan majikan terhadap anda walaupun anda memberi alasan tersesat atau kesesakan lalu lintas. Jika majikan mula merasa benci, kebarangkalian untuk anda memperoleh pekerjaan tersebut adalah tipis.

4. Tanya soalan

Tidak semestinya majikan sahaja yang mengutarakan soalan. Anda juga boleh bersiap sedia dengan soalan-soalan anda. Ia merupakan idea yang bagus jika anda juga bertanyakan soalan. Kenapa begitu? Ini kerana, ia menunjukkan yang anda bersungguh-sungguh menginginkan jawatan tersebut. Namun apakah soalan-soalan yang sesuai untuk ditanya kepada majikan?

*Adakah syarikat ini memberi peluang kepada saya untuk belajar kemahiran-kemahiran baru lain daripada jawatan yang dipohon?

*Adakah sebarang persoalan yang bermain di fikiran tuan untuk mengetahui lebih lanjut tentang diri saya?

*Adakah saya akan dilatih terlebih dahulu untuk memahirkan diri dalam jawatan tersebut?

*Apakah perkara yang paling penting perlu saya tahu mengenai jawatan ini?

5. Ucap terima kasih

Jangan kedekut untuk mengucapkan terima kasih kepada majikan sebelum dan selepas temu duga. Apabila anda melangkah masuk ke pintu majikan, ucapkan terima kasih apabila disuruh duduk.

Sebelum anda melangkah keluar pula, ucapkan sekali lagi terima kasih kerana kerjasama yang mereka berikan.

Namun ingat, jangan terlalu banyak mengucapkan perkataan terima kasih kerana ia boleh disalahtafsir oleh majikan sebagai terlalu mengampu atau hipokrit.

harap dapat mmberi manfaat kepada anda..
yang baik itu datang dari Allah s.w.t. yang kurang itu dtg dari kelemahan diri saya sendiri sebagai seorang manusia..

kredit to

Sunday, 9 September 2012

PETUA MENGHADAPI MASALAH

Apakah sifat-sifat istimewa yang dimiliki oleh orang-orang yang berjaya dan berhemah tinggi? Mengapakah mereka terus menempa kejayaan demi kejayaan sedangkan dalam masa yang sama orang lain terus dilanda masalah?
Jawapannya ialah bagaimana mereka melihat setiap masalah yang dihadapi. Mereka mengendali setiap masalah secara betul dan praktikal. Mereka juga memahami enam prinsip yang berhubungkait dengan jenis masalah.
Penulis yang menemui jawapan ini dalam buku "Tough Times Never Last, But Tough People Do" oleh Dr. Robert H. Schuller ingin berkongsi dengan semua pembaca iluvislam.com tentang bagaimana untuk menuju kejayaan. 6 petua ini dipetik daripada buku tersebut.
1. Setiap Insan Yang Hidup Mempunyai Masalah
Apakah masalah anda? Anda tidak mempunyai pekerjaan? Mungkin anda berfikir bahawa setelah mendapat pekerjaan semua masalah akan lenyap. Mereka yang mempunyai pekerjaan juga bermasalah. Mereka mengeluh kerana terpaksa bangun pagi untuk ke tempat kerja setiap hari kerja. Dan ratusan, mungkin ribuan pekerja mendapat kerja yang tidak mereka sukai.
Sesetengah  orang pula beranggapan bahawa masalah mereka timbul kerana terpaksa melapor diri kepada seorang ketua. Tetapi ramai ketua yang menghadapai masalah, sama ada dari segi perhubungan atau pun pengurusan kakitangan.
Jadi bagaimanakah keadaan dengan mereka yang berjaya? Adakah mereka terkecuali daripada menghadapi masalah? Sebenarnya setiap kejayaan tidak menghapuskan masalah, ia melahirkan masalah yang baru. Terimalah ini sebagai satu hakikat hidup seharian.
2. Setiap Masalah Mempunyai Jangka Masa Yang Terhad
Setiap masalah akan berakhir. Lambat laun ia akan pergi jua.
Ketepatan kenyataan ini adalah jelas kalau kita menoleh kebelakang melihat sejarah manusia. Tamadun manusia menghadapi detik-detik kegemilangan dan juga kejatuhannya. Institusi kamanusiaan yang menghadapi suasana kemelesetan akan satu ketika nanti menuju kemercu kejayaan secara perlahan-lahan.
3. Setiap Masalah Harus Mempunyai Pengaruh Positif
Setiap masalah mengandungi bahan atau ramuan rahsia potensi yang kreatif, sama ada untuk diri anda atau pun orang lain. Masalah yang dihadapi oleh seseorang boleh dijadikan modal perniagaan yang menguntungkan untuk orang lain. Contohnya, seseorang yang pernah diisytiharkan muflis oleh mahkamah boleh bertindak sebagai seorang panasihat kepada mereka yang akan diumumkan sebagai muflis.
Masalah yang dihadapi oleh seseorang boleh memberi kesempatan atau peluang baik kepada orang lain.
4. Setiap Masalah Boleh Mengubah Sikap Anda
Sebagai contoh, kita kadang kala tersua dengan seorang jurujual yang berjaya. Tetapi bila diselidiki, ia berkelulusan dalam bidang sejarah dan pendidikan yang tidak ada kaitan dengan kerjayanya.
Sebenar ia dahulunya bekerja sebagai guru. Tetapi sebagai seorang guru yang menjemukan, ia telah menimbulkan banyak masalah kepada majikannya hingga ia diberhentikan kerja. Kerana marah disebabkan pemberhentian kerjanya, ia berazam untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa ia juga boleh berjaya dalam hidup.
Kini ia bersyukur kerana dibuang kerja kerana peristiwa itu membuat ia sangat marah hingga bertekad untuk terus berusaha hingga berjaya.
5.  Anda Boleh Buat Pilihan Untuk Mengawal Masalah
Anda mungkin tidak dapat mengawal masalah. Tetapi anda boleh merancang tindakan balas terhadapnya. Sekiranya anda mengawal rancangan tindakan balas terhadap masalah hidup, bermakna anda telah dapat mengawal masalah yang melanda diri sendiri.
Masalah boleh membuat anda lemah atau sebaliknya. Ia juga boleh membuat anda hidup dengan lebih baik ataupun menderita. Semuanya bergantung kepada diri anda.
6. Setiap Masalah Mempunyai Tindak Balas Yang Negatif dan Positif
Akhir sekali, orang-orang yang cekal hati boleh terus hidup walaupun dalam keadaan yang menyulitkan. Kerana mereka memilih untuk bertindak balas secara positif dalam keadaan sulit atau berbahaya walaupun ia bukan satu perkara yang mudah.
Misalnya, apakah tindak balas positif jika seseorang itu menghadapi masalah kewangan yang rumit? Dalam situasi ini apakah tindakan positif yang harus diambil? Larikan diri daripada penagih hutang? Mencari jalan keluar seperti minum hingga mabuk atau sebagainya?
Tidak! Tindakan balas negatif itu hanyalah penyelesaian sementara yang boleh membuahkan lain-lain masalah baru.
Tindakan positif terhadap masalah itu memerlukan semangat yang kuat untuk membuat langkah pertama. Ia memerlukan keberanian untuk bersemuka dengan penagih hutang dan berunding secara jujur dan terus terang. Jika mereka berkeras, maka jalan paling baik yang harus diambil secara undang-undang dan terhormat ialah menerima diisytiharkan sebagai muflis oleh mahkamah.
Pendek kata "Sekiranya anda tidak dapat selesaikan masalah, maka anda harus mengendalikannya".

Friday, 7 September 2012

 
Posted by Picasa

 
Blogger Templates by Wishafriend.com